Swiss epic Perskindol

6 daagse marathon MTB in Zwitserland

1 delegatie aanwezig van team Bikesensation: Bram Huysentruyt en Dirk Baert
Dag 1: Zermatt: een afdaling van 26 km
Het feit dat we door een vergissing onderverdeeld werden bij de UCI elite gaf ons al een beetje stress. We konden met de lift naar boven om op 3200 hoogte te starten. Om de minuut mocht een team vertrekken. De afdaling was zeer technisch en daardoor zeer lastig. Snelheid kon je amper halen doordat je constant over de rotsen moesten met tal van drops. Het afdalen leek bijna intensiever dan de 550 m die we tussenin moesten klimmen.
Dag 2: Zermatt - Leukerbad: rit 95 km : 2900hm
in de nacht ben ik ziek geworden en door de koorts kon ik niet vertrekken. Bram is daardoor alleen gestart en kon nadien melden dat dit een van de zwaarste ritten uit zijn leven was, deels door de hitte met temperaturen boven de 30 ° en deels door de technische parcours. Na een kleine 6 uur kon Bram finishen.
Dag 3: Leukerbad - Leukerbad :48km 1500hm
Met een zwaar hoofd mij naar de start gesleept om de rit te starten in een vreselijke hitte op de middag, Het begon met een lange afdaling op een bikepark vol met technische hoogstandjes en gevaarlijke switchbacks. De afdalingen waren zeer intensief en energie slopend door de warmte. Beneden de berg was bevoorrading voorzien waar we ons wat konden verfrissen. De daaropvolgende klim van 11 km naar Leukerbad was door de hitte enorm zwaar. Aan de finish gekomen voelde ik me volledig uitgeput. Bram had de rit goed verteerd en kon goed omgaan met de warmte.
Dag 4: Leukerbad - Verbier: 91 km: 3000hm
Na de rit in Leukerbad kwam de koorts terug op en daardoor geen oog dichtgedaan. Dan toch een dokter gaan opzoeken en het verbod gekregen om te starten door de hoge koorts. Dit was opnieuw een mentale opdoffer gezien je je een jaar voorbereid op dergelijke uitdagingen. Bram was en bleef sterk fietsen. Intussen was de warmte verdwenen en had de zon plaatsgemaakt voor wolken met een temperatuurdaling van 15°. gelukkig bleef het droog die dag.
Dag 5: Verbier- Verbier: 62 km: 2600 hm
Na het starten met nemen van antibiotica en een dag rust mocht ik terug starten met Bram aan een rit met nog temperaturen van 12°. Vergezeld van een zware keelontsteking en redelijk benen konden we een goed tempo onderhouden, De klims waren verteerbaar door niet al te steil te zijn en de afdaling zoals gewoonlijk spectaculair waarbij de armen het zwaar te verduren kregen door de steilheidsgraad. De laatste klim was in de gietende regen en het was maar 7° meer. De benen strubbelden tegen en mijn keel stond in brand. . Bram dartelde de hellingen op als een hinde en ik zag dat ik een blok aan het been was. Uiteindelijk na 5 uur de finish bereikt.
Dag 6: slotrit Verbier: 48 km: 2200 hm
De rit werd door organisatie ingekort naar 42 km wegens dreigende sneeuwval. Na een goede nacht slapen kon ik mij opladen op de laatste rit aan te vangen. Het regent aanhoudend en de de temperatuur staat op 5° in Verbier en veel kouder boven. Deze rit was qua spektakel de mindere, maar de klimmen waren heftig. Lange hellingen aan 17% om dan kort technisch te dalen. Door de gladheid van de regen een aantal deelnemers pijnlijke valpartijen zien maken in gevaarlijke afdalingen. Aan het einde mochten we het downhillparcours van verbier afrijden... rotsen , bruggen, jumps,drops.. alles zat erin. Dit was dalen met een big smile. Een mooie afsluiter van een mooi event. Deze Swiss epic is voor elke mountainbiker die graag technische trails opzoekt het neusje van de zalm.